Site logo

Vår visjon &
forettningsmodell

Vi skriver litt om fremtidsplanene til Eventguiden.no og vårt ønske med denne samlingssiden. Lesetid er ca 6 min. 

Av Andreas Forvik

En ny nettside er alltid like spennende. Kommer vi til å legge ned nok tid, er dette en tjeneste privatpersoner faktisk trenger? Har vi flinke nok folk til å gjennomføre alle våre planlagte faser? Hva kan gå galt? Hva må vi gjøre annerledes? La meg raskt ta deg med til starten.

Det er veldig morsomt, utfordrende og samtidig lærerikt å starte noe helt fra scratch. Ideen kom helt plutselig. Jeg skulle arrangere et julebord for mine 30 egne ansatte og en bedrift til. Totalt rundt 70 personer. Hva skulle vi gjøre? Restaurant og byen? Eller skulle vi slå litt på stortromma og legge litt tid og penger i et unikt arrangement? Vi valgte et unikt arrangement og vi planla å fikse alt selv…

«Tro meg.. Det er mer jobb enn man skulle tro å arrangere fest for 70 personer. Jeg forstår godt at det finnes byråer som tar seg betalt for slike gjennomføringer»

Lokale, catering, servitører, bartendere, underholdning, scene/rigg, lys, DJ, konfetti, pynt, dekor, tema, invitasjoner, ++++ Det tar utrolig mye tid å finne leverandører, ta kontakt med alle, planlegge tidspunker og så også ta de imot å se til at alt blir gjort riktig på selve dagen. Når man gjennomfører slike tilstelninger alene, må man regne med å bruke kvelden til å se til at alt fungerer som det skal.

Vi skrur tiden frem igjen til i dag. COVID-19 herjer i landet og eventbransjen ligger nede for telling. Jeg har selv vært permittert i snart et år fra min faste jobb som daglig leder på Megazone i Oslo. Jeg måtte få tiden til å gå, jeg ønsket å skape noe. Sammen med 2 bekjente pitchet jeg ideen om DinEventGuide.no. Det var ingen tvil, dette måtte vi få til. Noen mnd senere og noen hundretalls timer bak pcene våre lanserte vi DinEventGuide.no. Oppføringene begynte så smått å tikke inn. Noen var ekstremt skeptiske – Hvorfor koster ikke dette penger? Hva slags lureri er dette? Vi forklarte vår forettningsmodell og da valgte de å bli med alikavell. 

Så hva er egentlig vår forettningsmodell? 
Den er nokså enkel og delt inn i 4 faser. 
1: Samle, sende, kontakte. Vi kartlegger bransjen, by for by, bransje for bransje og tar kontakt med alle seriøse aktører vi kommer over. De får en invitasjon og kan legge til sin bedrift helt gratis. Når vi når 2000 forskjellige bedrifter skal vi gå over i fase 2. 

2: Vi oppretter et AS og kommer til å starte jobben med å hente inn annonsører. Samtlige som legger inn en oppføring hos oss godkjenner å motta et nyhetsbrev 2-3 ganger i mnd. Her vil vi sende ut relevante tilbud fra våre kommende samarbeidspartnere. 

3: 3000-3500 oppføringer. Vi lanserer «finn.no» modulen vår. Nå begynner det å bli en del forskjellige leverandører og om man ønsker god eksponering, kan man betale noen kroner for det. Øverst i søkene, forsideplassering, m.m.
Om man ikke ønsker å betale en krone, så trenger man heller ikke det. Man vil for alltid ligge tilgjengelig med sin oppføring og samtidig få en god backlink til sin egen hjemmeside. 

4: Jobben fortsetter med å utvikle nye moduler og tjenester på nettsiden. «Kommende arrangementer i ditt området», «Flere gode artikler – tips & triks» – rett og slett gi mer brukerverdi. Det vil også være en stor jobb for oss å holde nettsiden oppdatert og fjerne oppføringer som ikke lenger er aktive/løst opp/konkurs. 

November 2020 fikk vi med en investor til prosjektet. Januar 2021 kjøpte vi domenet – Eventguiden.no.

Vi er klare for å bli Norges største, mest brukervennlige og beste portal for alle eventleverandører og til alle besøkende som ønsker hjelp til sine egne arrangementer/selskaper. 

Takk for at du tok deg tid til å lese dette.
Video under er fra julebordet til Megazone og Fangene på Fortet. All jobben med nettopp dette arrangementet la grunnlaget for hvorfor Eventguiden.no kom til verden. Vi gleder oss til veien videre!